Sunday, July 6, 2014

Ramadhan 2014

Assalamualaikum wbt

Hari ni sabtu 5 julai 2014, dah hari ke-7 umat islam berpuasa .. Syukur alhamdulillah ... Dapat lalui ramadhan kali ini dengan tenang dan penuh kesyukuran.

Ramadhan kali ni sangat bermakna bagi aku. Ini merupakan kali pertama kami bertiga sambut ramadhan sebagai sebuah keluarga kecil.... Kanda, anakanda dan aku ... Berjauhan dr ahli keluarga yang lain....

Sejak berkahwin 3 tahun yang lalu, aku tinggal sebumbung dengan keluarga mentua ... Jadi kami sambut ramadhan bersama-sama ... Teringat masa kali pertama sambut ramadhan dengan mentua, entah kenapa aku rasa sangat sebak sebab terlalu rindukan kampung halaman, rindukan arwah ayah, rindukan abang2 dan kakak2 .. Dan yang paling aku rindu ialah suasana berpuasa di kampung... Sangat berbeza terutama juadah berbuka juga suasana sewaktu nk dekat waktu berbuka ... Aku jd sangat sensitif sbb masa tu tengah mengandung ... Kuatkan semangat dan akhirnya aku berjaya harungi ramadhan !!!

Begitulah tahun seterusnya, bila tiba ramadhan aku akan sebak dan rindukan kampung. Tahun lepas aku meronta-ronta ajak kanda balik kampung semata-mata nk berpuasa kat sana. Walaupun aku tak dapat rasa suasana puasa, tapi sekurang-kurangnya terubat rindu untuk rasa makanan berbuka.

Tahun ni pun aku sebak juga... Tapi terpaksa pendam saja perasaan tu ... Aku tak mahu bebankan kanda ..... Kanda pun tentunya rindukan kampung dia, rindu ibu abah dia... Almaklumlah kat tempat baru ni kami kena sesuaikan diri ... Nak taknak kena la hadapi apa sahaja yg berlaku. Perasaan rindu dan sebak pd kampung halaman perlu diketepikan.

Harapan aku tahun ni biarlah kami berdikari merasai susah payah dan penat lelah kehidupan sebagai suami isteri ... Aku cuba jalankan tanggungjawab sebagai isteri di bulan ramadhan ini dengan penuh rasa kesyukuran. Aku akan cuba cipta moment ramadhan kami sendiri...

Setakat hari ni aku sedaya upaya memasak untuk berbuka dan sediakan makanan tuk sahur ... Siang hari pula melayan anak makan ... Disamping melakukan kerja rumah yang tak pernah habis.

Di kesempatan ini aku nk ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak kepada seluruh umat islam .. Ambillah kesempatan di bulan mulia ni untuk perbanyakkan amalan ibadah ... Semoga ramadhan kali ni membawa satu moment baru dan juga peluang untuk berubah kearah yg lbh baik... Hanya setahun sekali .. Inilah masanya untuk berbuat kebaikan mengumpul pahala dan hapuskan dosa-dosa lalu.

Happy ramadhan kareem !!!

No comments:

Post a Comment