Tuesday, October 18, 2011

RUTIN CHECK-UP !!

Sebenarnya dh lama nk bercerita tentang pengalaman aku pegi buat rutin check-up ni... tapi asyik terbantut je ... so kali ni, dah ada peluang dan bahan nak bercerita ...

So nak citer yg seronok dulu lah ...

Kali pertama aku jejakkan kaki ke Klinik Kesihatan Presint 3, Putrajaya adalah untuk buat check-up dan buat buku baby. Waktu tu kandungan aku masuk minggu ke-11. Hari tu adalah hari isnin, so apointment susulan juga jatuh pd hari isnin. 

Mula2 mmg seronok dan x sabar nak pegi rutin check-up. Sbb nk tahu perkembangan baby. Apatah lagi sejak aku dapat rasa pergerakan baby dalam perut. Tambah lagi setiap kali pegi check-up aku dapat dengar degup jantung baby. Lagi la buat aku teruja. 

Rutin check up biasanya mula dengan amik darah ... amik darah ni tuk tgk HB ... setiap kali nk amik darah mula la aku seram sejuk ... takut jarum ... kalau nurse tu pandai amik darah, x rasa sakit. Tapi ada sorang nurse ni, dh la muka kelat, tiap kali dia amik darah tak kira la kat ujung jari atau kat lengan, mesti sakit. sakit plak smpi 3 hari and lebam2. Nurse lain amik, ok jer, x sakit pun. 

Step kedua, kena buat urine test. Selesai urin test, tunggu giliran tuk masuk bilik nurse. So time masuk bilik nurse ni la, nurse akan memberi penerangan, ceramah, bebel dan macam2 lagi. Selalunya bila masuk bilik nurse ni kena timbang berat and baring atas stretcher tuk periksa perut, mata dan kaki then amik tekanan darah.

Seterusnya kalau macam ada sebarang masalah yg perlu dirujuk pada doktor, baru la boleh jumpa doktor.  Kali pertama jumpa doktor, ialah pada hari pertama aku pegi buat buku. Dr scan perut dan nasib x berapa baik, gambar baby tak jelas. Dan 2nd time scan, baru nampak raut wajah baby. Teruja dibuatnya. Dah tu bila kandungan 7 bulan lebih, aku tny bila boleh scan jantina baby?? Dr suh aku pegi scan kat klinik swasta. Klinik kerajaan hanya scan 2 kali sahaja. Macam tu pun ada ke??

Bila dh setel sume urusan, kena buat apoinmen baru lak. Apoinmen aku 2 minggu sekali.... aduhai !!!

Mulanya tak kisah sangat la kalo kena rutin check up 2 minggu sekali. Kali pertama dan kedua sume ok walaupun time ni masih morning sickness yg teruk. Kali ke-3, aku dpt sticker hijau dr nurse. Bukan main lagi aku kena leter ngan nurse ... sebabnya HB rendah... dr 11.2 turun jd 9.7... aku pun risau juga sebab dh dpt penyakit anemia mild. Tapi berat badan naik mendadak dalam tempoh sebulan. Apa taknye, time ni aku baru aje habis tempoh sengsara ... semakin berselera makan ... lain-lain sume ok.

Kali ke-4, nurse nk amik darah ... mcm biasa amik kat jari, nurse terkejut sbb HB makin turun jd 8.6... diorg tak puas hati, so nk amik lagi ... cucuk kat lengan belah kanan, tapi x dpt, darah x kuar walaupun urat darah besar... hurrmmm tahan je la sakit tu.... then cucuk plak belah kiri ... tensen aku dibuatnya.... banyak darah aku nurse tu amik ... time ni aku nak nangis sebab nak marah, mata pun dh berair, tapi aku dapat tahan air mata dr gugur di pipi. Bukan nk marah sebab sakit, tapi nk marah sbb kena bebel. Aku yg dipersalahkan sbb HB rendah. Aku dh makan ubat yg nurse bagi and makan ikut peraturan, tapi HB tetap x berubah.... dh tu ditambah dgn rasa sakit kena cucuk amik darah .... GGrrrrrrrrrr ... berat badan kali ni naik lagi 3 kg !!

Disebabkan nk tahu perkembangan diri dan baby, aku disiplinkan diri tuk pegi check-up walaupun dh mula rasa bosan... aku berusaha buat yg terbaik tuk tingkatkan HB... aku stop amik ubat yg nurse bagi.. aku makan ubat tambah darah yg dibeli kat farmasi... ubat klinik x berkesan sangat pun. Sejak makan ubt yg beli kat farmasi tu, HB aku dh makin naik .... lagi satu ubat klinik yg nurse bagi tu, kena mintak baru diorg kasi, kalo x mintak, diorg senyap je .... pastu bila pg check up, mula la nk ceramah kat aku. So that's why la, aku usaha sendiri beli ubat buat bekalan.

Sampai satu tahap, HB dah naik jadi 10.6.. walaupun belum sampai tahap normal iaitu 11, tapi aku ok je, xde simptom2 anemia yg teruk, berat badan pun semakin meningkat, dan yg lain2 normal. So bila pegi check-up, kena bebel lak pasal berat badan yang naik. Katanya x boleh naik melebihi had yg ditetapkan. So aku usaha pula kurangkan makan ... makan sikit2 ...then kaki aku plak semakin membengkak ... katanya itu normal ... tapi sebenarnya menyakitkan ....

Yang tak seronoknya ialah, terpaksa menunggu lama ... sekali check-up amik masa 2 jam hingga 3 jam....pastu duk ulang buat benda yang sama... amik darah, urin test, jumpa nurse... aduh bosannya... bukan itu je, aku pegi klinik dengan bas ... nak tunggu bas satu hal, then nk tunggu giliran satu hal lagi... adoiii.

Setakat aku pegi check-up ni, x pernah sekalipun ditemani kanda. Adalah 2 kali dia hantar dan amik. Tapi xde la nak teman aku kat klinik tu. Citer kat dia yg kena tunggu lama, lagi la dia x mahu. Hurmmmm nasib aku la, dr mula hingga ke sudah, check up berseorangan. Lagipun aku kena faham kerja kanda x menentu dan plak tempat keje jauh nun di pulau indah klang. So aku memahami kalau dia x boleh teman aku... sediiih !!

Sepanjang aku duk ulang alik dengan disiplinnya ke klinik kesihatan tuk check-up tuh, macam2 gelagat ibu mengandung yg aku jumpa... aku x pernah bertegur sapa pun dengan mereka, mereka pun sama. X bertegur sapa antara satu sama lain dan masing2 hanyut buat hal sendiri.. muka masing2 khayal, murung, syok sendiri dan endah x endah je. Aku faham perasaan diorg sebab aku pun lebih kurang sama je. Masing2 diam seribu bahasa melayan perasaan sendiri.

Gelagat ibu dengan anak2 lain pula. Aku tersentuh bila tengok ibu datang bawa anak yang baru lahir ke klinik tanpa suami. Datang sorang dengan 2 atau 3 buah beg sekali bawa. Kalo bawa troli bersama xpe la juga... ni datang dengan mengendong anak and beg barang2 baby... kesian sangat..... ada tu yang datang bawa mak dan adik2 tuk tolong tengokkan anak2 lain yg dh besar manakala si ibu plak dengan baby yg masih kecil. Dan aku rasa respect plak pada suami yang datang teman isteri tuk check-up baby. Bukan itu je yg jadi perhatian aku, skang ni aku suka tgk ibu2 yg datang bawa stroller. Macam2 jenis stroller ... murah, mahal, cantik, berjenama, bergaya, selesa dan colourful !! mula la aku pasang angan2 nak beli stroller yg macam2 ... huhuhu. 

Bila tengok baby atau budak kecik, mesti rasa sebak. Tengok telatah comel kanak2 yg sedang membesar, terbayang tentang anak sendiri. Bila tgk baby pun sama, mula la mata berair. x tahu kenapa... yg terfikir di benak aku ialah, camana la rupa anak aku??? aku pun nk anak yg sempurna dan comel juga ... x sabar rasanya nk tgk anak sendiri lahir ke dunia ... tapi bila terfikirkan tentang anak sendiri, aku rasa takut pulak, aku ni dh la x pandai pegang baby, budak2 aku x pandai layan... so camana tu ?? dh ada anak sendiri nnt, camana la aku nk uruskan ... canggung plak rasanya ... kalo tetiba baby nangis, aduh .... aku gak yg nangis nnt. 
Aku siap berpesan pada kanda, nnt kalo nk pegi check-up baby, dinda xnk pegi sorang diri. skang boleh la pegi check-up sorang2. tapi ada baby nnt kanda kena teman... terutama bila baby nk kena suntik, x sanggup rasanya aku nk tgk n dgr baby nangis kesakitan. aku x kuat nak hadapinya....

Next apointment ialah pada 1 hb 11 .... jatuh pada hari selasa.... aku dh rasa bosan nk ke klinik lagi kali ni ... bosan nak menunggu lama kat klinik, bosan tuk tunggu bas pepagi, sume benda yg sama je... skang ni makin ramai plak ibu2 mengandung yg baru mendaftar ... sampai aku nyer app pun dh bertukar ke hari selasa.... bila fikirkan baby, aku kena banyak bersabar ... hanya beberapa kali saja lagi .... tapi, bila baby dh lahir nnt, still kena ulang alik ke klinik juga .... orang zaman mak ayah aku dulu, xde pun nak ulang alik ke klinik ... anak2 sihat walafiat je .... huhu ... 

Apa pun, aku inginkan yg terbaik untuk baby, diri sendiri dan keluarga ... semoga segala usaha dipermudahkan oleh Yang Maha ESA ...


No comments:

Post a Comment