Tuesday, March 25, 2014

Misteri Kehilangan Pesawat MH370

Assalamualaikum wbt

Entri ini lahir dari dasar hati aku mengenai tragedi misteri kehilangan pesawat MH370.

Semalam dapat tengok kat TV, Press Conference oleh Dato' Najib memaklumkan mengenai pesawat MH370 berakhir di Lautan Hindi Selatan, Barat Perth Australia .... 

Saat itu, ketika itu, detik itu .....

Speechless

Tak percaya apa yang aku dengar 

Terlalu terkejut

Aku jadi blur .... otak kosong ... tak mampu fikir apa lagi dah !!!

Terduduk depan TV !!!

Mata masih lagi lekat tumpu pada skrin ... tapi otak aku kosong sekosong kosong nya ... 

Aku pandang kanda .... dia cool aje .... lama aku tengok dia .... cari kekuatan diri ... pandang semula skrin ... baru la aku boleh berfikir .... dan otak aku terasa sangat serabut .... terlalu banyak persoalan daripada jawapan 

Pengumuman yang dibuat tadi aku rasa bukan ending kepada tragedi yang berlaku ... malah semakin banyak persoalan muncul di benak !! kalau sebelum  ni semasa proses mencari ... rasa macam clueless, misteri dan terlalu banyak kemungkinan ... tapi situasi kali ni ... bertambah kompleks, lebih banyak persoalan timbul di benak !!

Betul, sukar untuk terima kenyataan ini .... susah nak percaya sebenarnya .... sentap sangat2

This is me myself ... orang lain aku tak tahu ... masing-masing lah kan

Pagi ni pulak, aku terjaga dari tidur sebab terkejut, aku bermimpi pasal tragedi ... dalam mimpi aku, ada mangsa terselamat dan mereka terapung-apung dilautan ... Wallahu A'lam 

Itu la akibat terlalu banyak memikirkan tragedi sampai terbawa-bawa ke dalam mimpi

Aku terus buka laptop untuk tengok berita terkini .... semakin digodek, semakin dibaca .... dari berita ke video ... tengok pula astro awani mengulas isu ini ... 

Sebak, terharu, sedih .... perasaan berkecamuk

Air mata mencurah laju .... tatkala tengok ahli keluarga mangsa tragedi .... aku dapat rasakan betapa mereka terseksa ... berat mata memandang berat lagi bahu memikul ....

Bila fikir ada dua orang kanak-kanak dalam penerbangan itu .... sebaya anak aku .... 

Bila fikir ibu bapa dalam penerbangan tu ... teringat ibu bapa aku 

Bila fikir penumpang yang lain-lain dalam pesawat tu .... terbayangkan ahli keluarga aku dan juga diri sendiri 

Aku cuba membayangkan situasi itu terjadi pada diri sendiri ..... 

Sungguh tak tercapai akalku ....

Allahu Akbar ... Allah jua yang Maha Mengetahui 

Sememangnya, penantian 17 hari begitu menyeksakan .... malah berita malam tadi tu bukan lah berita yang aku nak dengar, kalau boleh ... betul, mesti lah nak dengar berita yang gembira, walaupun teramat tipis kejayaannya, tapi tetap mengharap yang baik-baik ... baru la penantian itu rasa berbaloi .... 

Walaupun ianya boleh diagak kesudahan pencarian itu yang macam-macam boleh jadi ... tetap cuba untuk fikir positif ... berlaku keajaiban mungkin ...

Namun setelah dapat berita hasil pencarian dan penantian terjawab, aku tetap mengharapkan keajaiban berlaku ... tetap fikir positif .... walaupun aku sendiri tak pasti 

Tetap fikir positif

Ada hikmah di sebalik kejadian yang berlaku

Akhirnya kembali kepada Allah SWT .... Yang Maha Berkuasa

Berserah pada Allah SWT ... Yang Maha Mengetahui

Aku tak sabar nak dengar berita seterusnya .... apa sahaja boleh terjadi ... jangan hentikan pencarian ..... kerana penemuan seterusnya adalah harapan !!

In Sya Allah 



No comments:

Post a Comment