Thursday, March 13, 2014

Petua memasak nasi

Assalamualaikum wbt

Another info yang aku nak kongsi hari ini .... seoga bermanfaat !!

Berikut adlh cara2 utk mendapatkan nasi yg berkhasiat bg seisi rumah. In sha Allah.

1) Dimulakan dengan bacaan basmAllah

2) Bilas beras ikut pusingan tawaf kiblat (kaabah) ATAU lawan arah jam sambil berselawat atau berzikir dan berdoa


3) Bilas sehingga jernih airnya supaya hilang segala keladak & kanji yg berlebihan itu


4) Tanak nasi seperti kebiasaan


5) Pabila nasi nak hampir kering ambil sebatang kulit kayu manis {secubit (dengan tiga jari) serbuknya pun boleh juga} kemudian cucukkannya di tengah2 nasi itu


*bila nasi dah siap masak, in sha Allah anda akan dapat menikmati nasi yang harum wangi kaya dengan khasiat (drpd cinnamon tersebut) bagi seisi keluarga. In sha Allah.

Info tambahan : jika menggunakan kulit kayu manis (batang) boleh dipakai beberapa kali lagi. Ini kerana peggunaannya terlalu sekejap. Jadi, simpan semula 'cinnamon' itu di dalam bekas yang bersih supaya boleh dipakai semula 4-5 kali lagi. Untuk lebih penjimatan, gunakan serbuk 'cinnamon' sahaja.

Antara khasiat dari KULIT KAYU MANIS ADALAH :

1. Mengurangi Kolestrol Jahat 

Rempah-rempah dengan citarasa eksotik ini juga boleh mengurangkan kadar kolesterol jahat atau LDL dalam darah.


2. Membantu Mengawal Gula DALAM Darah

Kayu manis membantu mengawal kadar gula darah, sehingga baik diamalkan pesakit diabetes. Selain itu kayu manis juga boleh diambil bagi mereka yang ingin menstabilkan tenaga dalam badan.


3. Berfungsi Menyeimbangkan Hormon

Mengandungi senyawa kimia seperti cinnamaldehyde. Menurut sejumlah kajian, zat ini boleh meningkatkan hormon progesteron dan menurunkan pengeluaran testosteron pada wanita, sehingga membantu menyeimbangkan hormon menjadi stabil.


4. Memenuhi Keperluan Serat & Mineral

Kayu manis mengandungi campuran serat, kalsium, zat besi dan mangan. Meskipun jumlahnya sedikit, tapi manfaat nya boleh membantu melengkapi keperluan serat dan mineral harian anda.


5. Berkhasiat sebagai anti-bakteria

Banyak digunakan untuk menyingkirkan bakteria jahat tanpa merosak gigi atau gusi. Itu sebabnya kayu manis banyak digunakan pada produk ubat gigi, ubat kumur dan cairan penyegar nafas. Khasiatnya juga boleh didapati dengan mencampurkan serbuk kayu manis ke dalam teh, coklat panas atau susu hangat.


6. Mencegah & Mengubati Kanser

Penelitian di University of Texas, yang diterbitkan dalam jurnal Nutrition and Cancer, menunjukkan bahawa kayu manis memiliki manfaat dapat mengurangkan proliferasi sel kanser, baik untuk pencegahan kanser dan mengubati penderita penyakit kanser.


7. Meringankan flu

Kandungan yang ada dalam kayu manis juga dapat mengurangi flu, terutama bila dicampurkan dengan halia. Di mana kandungan anti-inflamasinya membantu mengalirkan peredaran yang baik dalam tubuh.


8. Cukup efektif dalam mengatasi perit ketika haid

Ambil segelas cawan berisi air putih/ masak kemudian ditaburkan dengan secubit serbuk 'cinnamon'. Baca BasmAllah atau berselawat ketika minum setiap pagi ketika datang haid.


9. Mencegah Penyakit Jantung

Kayu manis memiliki sifat anti-inflamasi yang membuatnya cukup efektif dalam melindungi jantung terhadap kerosakan mahupun jangkitan pada jantung, terutama di arteri akibat makanan berlemak.


In shaa Allah cara memasak nasi ini juga boleh mendapatkan nasi berkhasiat sepower kualiti beras Taj Mahal. Mudah2an. In sha Allah berjaya. Selamat mencuba semua!

No comments:

Post a Comment