Monday, August 12, 2013

Aidilfitri 2013

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI 2013
1 Syawal 1434H - Khamis 8 ogos 2013
MOHON MAAF ZAHIR DAN BATIN

Layan gambar sambil tu aku cerita berdasarkan gambar. gambar ni aku masukkan ikut turutan peristiwa. senang untuk aku ingat ... ngeeeeehehe

Pagi raya selepas solat sunat aidilfitri, semua keluarga akan berkumpul di rumah nenek. aku tak amik gambar umah nenek, lain kali la. aku sampai di rmah nenek jam 10 pgi, tak semua keluarga ada. so orang masih tak ramai, maka bergambar dulu la aku dan kami sekeluarga yang mana ada. 


aku bergambar dengan adik ipar ... munirah !!


bapa mertua dan ibu mertua .... dan al-qa'id anakku !!


kemudian panggil semua ahli keluarga tuk bergambar .... ini sahaja ahli yang ada buat pagi raya ni. dari depan belah kiri sarah, ibu, abah dan munirah. dari belakang belah kiri hairi, habib (kanda) al-qa'id dan hasni (aku la tu) !!!! kami sekeluarga memang tema warna warni ikut sukati sendiri ... setiap tahun warna warni ... huhuu

Raya kali ni 2 orang adik ipar takde. sorang berada di sabah dan sorang lagi di pahang. masing-masing ada urusan yang tak boleh dielakkan. sepasang family lagi iaitu hasbul dan syida belum sampai. kejap lagi sampai la tuh !!


selesai bergambar keluarga, kami pula amik turn bergambar bersama. tema kali ni biru .... ikutkan merah, tapi saat akhir aku tukar .... huhuhu takut nnt tenggelam dengan lautan marooooooonnnnn !!! 


inilah dia wanita yang ada dalam family haji dahari dan hajah zaleha buat masa ni. Ibu, anak dan menantu bergambar bersama !!! 


wokeh, dah sampai pun family hasbul dan syida serta anak mereka arissa !!!


macam biasa, ada peluang aje, terus bergambar bersama .... masa raya je boleh bergambar camni ... kamera pun dh x pakai filem, so snap banyak2 memory kad pun masih banyak lagi !! heheheh


hairi, al-qa'id dan ibu .... 


ini lah dia anak menantu dalam keluarga ..... close up sikit .... dari kiri syida, munirah, hasni dan sarah !!! tahun depan mungkin akan bertambah ahli keluarga lagi, mungkin baby atau menantu ... insyaAllah, tungguuuu !!!


papa dan anakanda !!! makan yong taufu di rumah nenek. setiap tahun yong taufu akan dihidangkan sebagai menu utama !!! selain rendang, ketupat daun kelapa, kuah kacang dan minuman koktel !! raya pertama memang aku tak pandang biskut raya !! tunggu la hari raya keempat dan seterusnya baru aku makan biskut tat !!!

Dah kenyang di rumah nenek, bertandang pula ke rumah sebelah ... tiga empat langkah aje ... dh sampai rumah cik peha. menunya sate dan air karbonat !!! hahahhahaah .... kata-kata yg tak dapat aku lupa, cik peha cakap "umah cik ah ada polisterin" ..... sume org ingatkan dia nak hidang polisterin sebagai menu utama tuk kitorang makan. lepas tu baru cik peha tersedar kesilapan ayat dia tu. cik peha maksudkan makan di rumah di guna polisterin sebab dia malas nak basuh pinggan .... heheheh ... sukati cik peha la ... kitorang tak kisah pun !!! 


mercun papan di pagi raya .... anakanda lari lintang pukang bila mercun meletup ... budak kecik, masih belum kenal mercun lagi, takut la dia .... tahun depan mungkin qa'id plak tukang bakar mercun !!!


sesi pemberian duit raya ... budak-budak la yang seronok dpt duit raya, kumpul banyak2 !! kalau budak sebaya qa'id ni mak bapak la yg excited lebih ... aku la tuuuuu !!! tolong simpankan aje ... mana la qa'id reti simpan duit sendiri !!! mula-mula orang hulur duit, qa'id taknak amik ... pemalu ... dah tu lepas sorang2 hulur, dia dh tahu dan faham, terus aje ambil cepat2 .... heheehheheh


Selesai di rumah cik peha, naik pula rumah cik da ... rumah atas bukit .... ini rumah last tuk sesi pagi sampai tengahari, dan selalunya kat rumah cik da lah semua keluarga berkumpul untuk bergambar raya sekeluarga. menu di rumah cik da tahun ni ialah steamboat ... cik da tak sihat sejak berpencen, so anak perempuan yg sulung (along fizah) jadi tukang masak. kalau tak menu utama mesti rendang kerang, rendang ayam dan rendang daging serta nasi impit dan lemang. raya tahun ni tak merasa dh sume tu. kesian cik da, anak lelaki plak beraya di rumah menantu baru, sorang lagi anak lelaki memang bertugas di rumah najib setiap kali raya ... steamboat pun jadi la !!! huhuhu


ok sesi bergambar raya keluarga ... dimulakan dengan keluarga pak lang (haji dahari) .... dh cukup korum so, apa lagi yg nak ditunggu ... snap banyak2 yer .... mana tahu kot2 gambar tak menjadi, senget ke, tak bersdia ke, kabur ke apa ke .... ngeh ngeh ngeh !!!


ini pula keluarga pak long .... sama juga, ini sahaja yang ada .... lagi 3 orang anak pak long tak turut serta !! 


keluarga cik payah pula ambil tempat ..... gelombang marooon bermula !!!!


keluarga cik maziah .... family boys over flower mcm family cik payah juga !!!!


keluarga cik peha .... yang ini lelaki sorang aje .... nak gelarkan mereka apa yer !! ngiihiihihi


ooooppps terselit plak gambar kitorg .... sementara tunggu keluarga cik da ... kami menyelit la sekejap !!!


hurrmmmmm .... belum nak balik lagi ... bergambar dulu sekejap !!! ni pun ada yg dh balik sebenarnya !! pak long dan pak lang dh balik sebab lepas ni turn rumah masing-masing plak. gambar dengan nenek tak sempat ambil ... hari panas terik, masing2 nak balik cepat dan nenek pun dh balik rumah sebab penat !!!


akhirnya keluarga cik da ... banyak betul halangan ... tp akhirnya berjaya juga disatukan .... 2 org anak lelaki cik da xde .... it's ok !!! yg penting gambar ada !!

selesai sesi pagi bawa ke tengahari .... petang selepas asar pakat serang rumah pak long. aku tak amik gambar sebab penat .... nak beraya plak. heheheh ... menu rumah pak long ialah nasi lemak sambal sotong ... itu adalah menu wajib dan setiap tahun mesti ada pemintaan tinggi !!! memang nasi lemak maklong superb !!! aku bertambah 2 kali ... huhuhu

lepas isyak tiba la giliran rumah pak lang (rumah kitorang) pulak. hehehhe mlm baru aku pakai baju merah !!! sedondon dengan papa dan qa'id !!! nasib baik diorg tak bising !!! ahahhaha





sungguh meriah sekali ... sume ahli keluarga ada ... yang xde siang tadi dh muncul kat sini malam ni ... ada banyak lagi peristiwa yg berlaku tapi aku tak sempat nak rakamkan semua ... terutama sesi bagi duit raya ... gambar mercun papan dan menu yg dihidangkan ... selesai majlis pun dh 12 mlm ... so ini gambar terakhir untuk malam ni ... gambar kami bertiga !! kepenatan dalam keseronokan dan kepuasan beraya !!


ini pula adalah hidangan yg aku sediakan tuk raya kali ni ... tahun lepas memang aku tolong ibu masak aje, tapi kali ni aku rasa patut menyumbang sedikit air tangan aku untuk di rasai !! tapi malangnya hidangan ini tidak dihidangkan sebab ......... terlupa !!!! frust sungguh !!! ada yang berbunyi tanya mana satu menu yg aku masak .... sebab mereka memang menantikan hidangan pantai timur dari air tangan aku .... tp x dapat .... ahahahah korang ingat aku senang2 nak masak menu pantai timur tuk korang ???? air tangan aku ni mahal tau .... sebelum korang merasa, chef ibu kena merasa dulu .... dh lulus baru leh hidang kat org ramai ... kalau tak buat malu je kalau korang tahu aku tak pandai masak ... baabahahahahahahahha !!!




apa pun puding trifle ni lulus dan aku buat lagi satu tuk dihidangkan pada raya ketiga .... raya ketiga keluarga belah ibu pula berkumpul .... memang riuh, ramai dan meriah sekali. sayangnya aku tak sempat amik gambar sebab berperang di dapur .... makanan tidak mencukupi !!! tetamu ter ... over ramai !!! dan kami semua penat sudah ... !!!



Ini pula jeli mangga wit fruit cocktail .... sebelum terlupa, menu utama hari raya pertama ialah, rendang daging, kuah kacang, laksa asam, bihun sup dan nasi putih lauk masak lemak ikan masin, sambal udang petai, sayur sawi goreng dan ikan masin. air pula ialah air buah kabung perisa anggur !!

menu raya ketiga pula ialah laksa, bihun sup, nasi putih lauk masak lemak ketam, asam pedas ikan tenggiri, rendang daging dan air buah. 

itu la dia rentetan sambutan hari raya aidilfitri 2013 ... yang sempat aku rakamkan .... sepatutnya raya tahun ni turn kelantan tapi disebabkan masalah tertentu ... perancangan kami bertukar !!!! apapun tahun ni aku happy dan syukur sangat sebab dapat berpuasa di kampung ... aku akn update nanti !! 

No comments:

Post a Comment