Friday, August 30, 2013

Persediaan untuk preggy

huhuhuhu .... anakanda al-qa'id dh nak masuk 2 tahun .. rasanya dh boleh kot kalau nak tambah zuriat lagi... sebenarnya masih lagi 50-50 ... nak baby ramai sebab dah biasa hidup dalam keluarga besar. so kalau boleh nak anak 5 orang. kalau boleh nak anak ramai sebelum umur 40 tahun.

bila dikelilingi oleh orang-orang yang sedang preggy, memang rasa nak mengandung tu melonjak-lonjak, jeles bila tengok orang preggy ... seronok tengok baby baru lahir, seronok tengok orang ada baby, seronok tengok baju-baju baby yang comel-comel, seronok berpantang dan bermacam keseronokan lagi. tapi bila memikirkan pengalaman preggy 1st time dulu, aku mengalami morning sickness yg teruk, lahirkan baby secara pembedahan dan bermacam-macam pengalaman yg aku rasa teruk pernah aku alami, rasa macam trauma. keyakinan diri hilang melayang, rasa macam tak mampu dh nak hadapi perkara yg sama dan rasa macam belum cukup sedia lagi.

aku juga belum puas tuk curahkan kasih sayang pada qa'id, belum puas lagi membesarkan qa'id, belum bersedia tuk agihkan kasih sayang aku pada qa'id dan anak yang lain. entah kenapa kehadiran qa'id begitu istimewa pd aku. dia la nyawa aku, sehingga kalau ada yg lain, aku jadi takut aku akan melukakan qa'id. tapi dalam masa yg sama aku kalau boleh nak qa'id ada kawan dan membesar sama-sama ... xde la qa'id sengsorang je duk main sorg2, berkawan dengan orang dewasa ... berkurung dalam rumah aje.

so apa pun aku tetap kena buat persiapan, walau apa pun yg penting badan kena la stabil kalau nak preggy lagi. so atas kesedaran tu aku dah mula ambil supplement penting seperti multivitamin, multimineral, keadaan rahim kena betul2 kuat, mental pula kena bersedia, positif dan fokus ... dari segi kewangan, masa dan juga persekitaran pula, rasanya itu boleh dipertimbangkan lagi. aku bukannya ada keje tetap pun, persekitaran pula aku tak dapat nak pastikan, sebab nampak gayanya aku akan stay dengan mentua untuk jangkamasa yg lama lagi. belum ada tanda tuk berpindah. kecuali kanda bertukar ke tempat lain.

sekarang ialah misi untuk menambahkan zuriat ... walau apapun perancangan yg aku buat, perancangan Allah swt lebih tepat. anak pertama dulu x merancang so yg kedua ni kena la merancang ... perkara biasa la tu kan, lebih2 lagi aku ni dulu lahirkan qa'id secara pembedahan, kena tunggu sehingga 2 tahun baru luka pembedahan betul2 pulih, insyaAllah. tapi kalau dh rezeki mengandung datang lebih awal, aku terima dengan rehda. 

sementara umur masih muda ni, elok lah mengandung cepat-cepat. umur semakin meningkat semakin tinggi pula risiko nanti. lagipun zuriat tu kan rezeki dari allah ... setiap anak ada rezeki mereka masing-masing. so jangan la risau sebab itu semua kuasa Allah swt. banyakkan berdoa dan tawakkal. insyaAllah dipermudahkan segala usaha dan urusan !!

so, inilah supplement yg aku ambil untuk persediaan mengandung ... elok untuk kesihatan, jika badan ibu sihat, insyaAllah anak pun sihat !!





well, good luck untuk diri sendiri ... harap sangat dapat mengandung secepat mungkin !! insyaAllah ...

No comments:

Post a Comment