Monday, August 19, 2013

Ramadhan di Kelantan

Aku berasal dari kelantan .... mek oghe klate !!! huhuhu

Ok, setiap kali bulan puasa, jauh di sudut hati aku memberontak ... teringat zaman aku membesar di kampung halaman dulu, imbas balik kenangan di bulan puasa ... pastu menitis air mata sebab terlalu rindukan suasana ketika tu, rindukan kampung, rindukan kenangan lama, rindu serindu rindunya. tapi apa boleh buat, x boleh dah nk undur balik !!

Setelah berbincang dengan kanda akhirnya kanda setuju tuk balik kelantan sebelum raya. so kami 3 beranak pun gerak la balik kelantan pada 1 Ogos 2013 yang lalu. oleh sebab aku ni anak yatim piatu, mak ayah dah xde, rumah arwah ayah dh jadi rumah abang, dan keadaan rumah tidak lagi seperti dulu (mood rindu rumah arwah, tempat aku dilahirkan dan membesar, sedih weiyh) ... aku decide tuk stay di Kota Bharu ... aku awal2 dah booking hotel ... cukup hotel bajet tuk kami, asal boleh berteduh, tidur, makan, mandi dan berehat dengan selesa.

Pemandangan dari bilik hotel .... nama hotel terpampang besar !!


Masjid Negeri @ Masjid Muhammadi


Pintu Gerbang ... ikon Negeri Kelantan


Bilik hotel pilihan kami .... luas dan selesa ...




Hari pertama kami sampai, amik masa sejam mencari lokasi hotel, betul2 di bandar KB tapi agak tersorok dan jauh dari hiruk pikuk kesesakan bandar. lepas check-in kami berehat sementara tunggu asar. selepas asar kami keluar untuk mencari makanan berbuka. berjalan kaki 5 minit ke Pasar Siti Khadijah mengharapkan ada sesuatu, tapi kebanyakan kedai hampir tutup. tanya punya tanya, katanya ada medan selera 2 blocks away dr tempat kami bertanya. aduh kena jalan lagi. kaki dh penat! rupanya dekat aje. ingatkan medan selera macam kat KL, rupanya ada jualan macam bazar. tp dalam 10 ke 15 stalls aje. ok la tuh, itu pun dh memadai. kami sampai awal so makanan masih banyak. aku apa lagi sempat snap beberapa keping gambar... sebagai kenangan... lepas ni entah ada lagi ke tidak peluang mcm ni kan!!









Dah beli apa yg diperlukan, terus jalan balik ke hotel !! rebahkan badan, berehat, mandi dan tunggu azan. Untungnya stay di hotel ni, bersebelahan dengan Masjid Negeri iaitu Masjid Muhammadi, Kota Bharu. Selepas berbuka, kanda ajak keluar jenjalan sekitar bandar KB. Selepas isyak kami gerak, kanda decide nk drive. takde hala tuju pun, just nak jenjalan je, tengok2 kalau ada yang menarik. akibatnya kami terperangkap dalam jam betul2 dalam pusat bandar. rupanya ada macam pasar malam kat tengah2 bandar ... so kami decide tuk parking and jenjalan di pasar malam tu. balik bilik hotel, memang kepenatan tahap gaban ... aku terus terlelap, kanda pun sama, qa'id pun sama.

Hari kedua, aku ke Pasar Siti Khadijah mencari barang .... selesai urusan, balik ke hotel ... hari ni habiskan masa dalam bilik hotel je ... kepenatan semalam masih terasa. then petang ke medan selera tuk membeli juadah berbuka .... selepas isyak kanda sekali lagi ajak ke pasar malam. kali ni kami jalan kaki ... hehehe !! taknak jadi kes mcm semalam. 5 minit je pun !! Inilah hasilnya .... 

Singgah tengok je ... x beli pun kucing tu !!


belikan qa'id baju raya !! Rm28 je .... gila murah !!


Berehat sekejap menikmati sate ikan !! qa'id makan banyak ... sedap katanya !!


sate ikan stall .... menggamit kenangan !!


Hari ketiga check out .... gerak balik rumah arwah ayah. sempat berbuka dengan abang sekeluarga. Kalau dh sampai rumah arwah ayah aku akan cari air tuak. minuman feveret dalam bulan puasa.... dapat teguk tuak dua tiga gelas, puas hati .... malamnya kami semua menziarah nenek yang sakit tua. 

Hari keempat kami gerak balik ke Bangi. singgah di Raub Pahang jemput abah, berbuka puasa sesama dan selepas terawikh gerak balik Bangi. Alhamdulillah selamat sampai ke rumah jam 12 malam. terus rehat sebab esoknya dh kena masuk keje.

Kesimpulannya balik kelantan tuk merasai nikmat puasa tercapai, aku dapat rasa kueh kelantan yang hanya dijual semasa puasa je. tahun depan entah dapat ke tidak peluang macam ni lagi. seronoknya kalau dapat berpuasa dan beraya di kampung halaman sendiri. bilakah agaknya !! well sejujurnya sambutan puasa atau raya tanpa orang tua memang jauh beza. macam aku, orang tua dh xde, rasa macam xde tempat dh nak tuju. balik negeri sendiri tapi stay kat hotel, macam orang asing gayanya. walau apapun terjadi, walau kemana sekalipun aku pergi aku takkan lupa dari mana asal usul aku. walau apa pun kata orang tentang kelantan, aku tetap bangga menjadi anak jati kelantan. walau mak ayah dah xde, dan xde tempat untuk dituju aku tetap akan balik ke tanah tumpah darah aku. tempat jatuh lagi kan dikenang inikan pula tempat lahir, membesar dan bermain.

Jika dipanjangkan umur, insyaAllah aku nak sangat balik kampung halaman ... walaupun sekejap cuma. tidak semestinya hari raya atau puasa. tapi kalau boleh nak aje menetap di kelantan selama-lamanya !!



No comments:

Post a Comment