Monday, August 19, 2013

Ramadhan dan Syawal 2013

Ikutkan ramadhan dah pun berlalu ... hari ni pun dh 12 syawal ... akibat mood nk update blog kelaut so hari ni aku merajinkan diri jugak la .... just nak cerita tentang ramadhan yang baru je ditinggalkan.

Sayu rasa di hati bila ramadhan pergi ... entah sempat entah tidak tuk ramadhan tahun depan ... dengan keadaan dunia sekarang ni yang macam dh nk kiamat ... apa pun aku tetap bersyukur kerana tahun ni berpeluang tuk menikmati ramadhan. 

Sepanjang ramadhan kali ni, aku tanam dalam diri tuk mengelakkan pembaziran. aku nk lalui dan nikmati ramadhan sesederhana mungkin. alhamdulillah aku berjaya tuk tidak mengunjungi mana-mana bazar ramadhan, aku tahan diri dari berbuka di luar, dan bersederhana semasa berbuka dan bersahur. Alhamdulillah aku betul2 menikmati ramadhan dengan cara yang sebaiknya yang dituntut oleh islam. iaitu tidak membazir dan bersederhana. dan yang paling bermakna ialah aku akhirnya dapat merasai suasana berpuasa di kelantan. yang sememangnya dah lama aku rindui dan ditunggu-tunggu saban tahun. alhamdulillah syukur !!

Untuk persiapan raya juga, aku cuba untuk bersederhana ... baju raya aku sepasang aje, aku upah jahit dan telah siap awal tahun ... so tak terasa sangat duit mengalir tuk baju raya. hanya baju kurung moden simple dan xde nak ikut fesyen terkini bagai. kemudian kuih raya aku langsung tak beli. dua tahun lepas aku hanya membantu ibu membuat biskut raya. dan aku ada juga membeli beberapa kueh raya. tapi kali ni aku menyumbang dengan membuat biskut raya. dan aku juga menyediakan juadah raya tuk keluarga yang bertandang. 

Mungkin tahun depan giliran aku plak yang memasak kot ... ibu boleh berehat dan beribadah dengan tenang. itulah hasrat aku ... berjasa pada ibu mertua sama seperti berjasa pada ibu sendiri. inilah peluang tuk aku membalas jasa seorang ibu, menghargai ibu selagi masih ada. kalau dh xde ibu, baru tahu apa rasanya. tentu arwah ibu aku dan juga arwah ibu tiriku bangga dan gembira bila aku berbuat baik pada ibu mertua. aku sekarang pun dh jadi seorang ibu dan aku sangat2 memahami perasaan seorang ibu. dulu tak berkesempatan tuk membalas jasa mereka dan menghargai mereka, so peluang ini tidak akan aku sia-siakan... insyaAllah.

Oleh sebab kanda bizi dengan sailing, dan aku plak dh boleh drive keta, so persiapan raya kanda aku sediakan. sepasang baju melayu tuk kanda dan sepasang baju melayu tuk anakanda. ok, sume dh komplete, dh boleh raya dengan hati yang gembira. ikutkan tahun ni giliran beraya di kelantan, tapi di saat akhir perancangan tak menjadi. so aku decide tuk balik lebih awal. dan hari raya pertama pun tanpa kanda. di saat akhir, malam takbir, kanda muncul dengan selamat ... syukur alhamdulillah. terasa lengkap hari raya aku. 

Cumanya dalam keluarga mertua, 2 adik ipar tidak ada bersama untuk meraikan ramadhan dan syawal kali ini. lumrah hidup memang akan sampai masanya kita akan berjauhan dengan keluarga. dan pengalaman yang macam ni yang buat diri kita menghargai kehidupan. apapun sambutan raya tetap diteruskan dan disambut dengan sederhana penuh kesyukuran. kemeriahan raya tetap ada dan diri sendiri lah yang mewujudkan suasana itu ... di hari yg mulia penuh keberkatan sempena meraikan kemenangan diri kita menentang hawa nafsu, kita berhak tuk bergembira walaupun org tersayang tiada di sisi. iaitu dengan gembira mensyukuri nikmat Allah swt. jangan lupa untuk mendoakan insan2 tersayang yang tiada di sisi. 

Sekarang ni pulak masing-masing sibuk dengan open house, jamuan raya, beraya sakan mengunjungi sanak saudara, teman dan rakan taulan. bagi yang menjemput aku ke rumah masing2, aku cuba hadirkan diri jika tiada aktiviti lain. sebabnya di rumah aku ni setiap malam ada tetamu. rasanya abah xde buat open house tahun ni, makanya sesiapa yang ingin bertandang dialu-alukan. kerana rumah kami sentiasa open !!!

Ok, dah penat menaip dan berceloteh, layankan gambar2 yang sempat aku snap sepanjang ramadhan dan syawal 2013. Semasa balik ke kelantan 4 hari, dapat juga akhirnya merasa makanan kelantan yang hanya boleh dibeli di bazar. nak buat sendiri memang xreti ... so jejak juga kaki ini ke bazar ramadhan. harga murah, makanan sedap, banyak dan beli tuk berbuka leh simpan sampai sahur !!








Ini pula puding trifle yang aku buat tuk hari raya .... 1st time buat dah menjadi ... alhamdulillah !!




Puding trifle 2nd time buat .... baru berani buat dalam bekas besar !!


Jelly buah-buahan tropika .... habis licin sumenya !! 


Gambar raya family .... our family ... big family .... tema biru !!





big family, tema warna warni ... !! 



Mood raya macam biasa je .... tapi kemalasan tuk bekerja tu .... adoyaiiii .... ok, nanti update pasal ramadhan 4 hari kat kelantan plak !!

No comments:

Post a Comment