Sunday, January 4, 2015

Demam campak

Assalamualaikum wbt

Sepagi tadi berada di klinik, teman kanda check-up.

Apa kata doktor tentang demam kanda ?? 

Kanda disahkan terkena demam campak. Menurut doktor, nasib baik kanda datang awal, cacar air belum tumbuh banyak lagi. Doktor larang minum air kelapa. Ada beberapa ubat diberikan untuk cacar air.

Aku termenung seketika, semalam sebelum tidur aku perasan ada melepuh pada badan kanda. Aku tak pasti benda apa pada mulanya. Rasa hairan juga tengok badan kanda banyak bintik2 merah macam ruam. Aku syak kanda terkena demam campak. 

Jujur cakap, ini first time kanda demam, pastu kena chicken pox pulak. Camana nak handle ni?? Aku takde pengalaman uruskan orang demam campak. Aku sendiri pun tak pasti samada aku pernah kena atau tak. 

Malam tu jugak aku google pasal demam campak. Semua simptom ada pada kanda. Memang sahlah demam campak. 

Dalam blog yang aku baca tu ada sebut pasal daun semambu, air kangkung dan air kelapa. Itu ubat tradisional untuk chicken pox. So kena prepare la mana patut. 

Skang ni aku zero pengalaman pasal chicken pox. Kalau kata ia akan berjangkit pada aku dan juga qa'id, memang boleh terjadi. Sebab qa'id belum pernah kena. 

Suhu semalam

cacar air yg tumbuh semalam


seluruh badan kena sapu ubat

Kanda dapat cuti sakit 4 hari. Semoga demam campak tak berlarutan dan cepat sembuh. Bila kanda sakit, terserlah beberapa kelemahan dia. Yang jelas, time sakit ni la suami nak bermanja dengan isteri katanya. Betul ke wahai lelaki di luar sana?? 




No comments:

Post a Comment