Friday, September 28, 2012

It's all about the money

Huuuurrrrrrmmmmm .... otak aku ligat berfikir... aku tetiba jadi buntu dan tak tahu nak buat keputusan ... samada nak habiskan atau simpan duit yg aku ada ni ... macam banyak sangat la kan duit aku ni sampai mcm tu sekali .... ada rezeki lebih ni kalo boleh nak la treat diri sendiri kan ... lebih2 lg birthday aku tak lama lg... so kena plan awal2 la ... takut nnt bajet lari pulak .... kebetulan hr ni PM akan bentang bajet 2013, so aku pun nak jugak fikir bajet ...

Tapi banyak sangat la benda dalam wishlist aku ni .... hurrmmmmm itu yg dalam dilemma ... sb tak tahu nak decide, which one i need 1st. tahun lepas dh dapat DSLR .... so tahun ni kena benda lain la pulak.

Wishlist aku banyak juga ... handphone, lense, HDD, upgrade rantai emas, simpan ASB. Carry fwd dr tahun-tahun lepas-lepas ... eheheh ... Handfon dah lama nk beli tp sampai sekarang tak terbeli lagi. sebabnya rasa macam tak perlu kot beli hp canggih2 kalau tak guna. aku guna hp setakat nk call dan mesej je pun. hp yg ada sekarang pun anak aku yg duk main baling2. so baik tak payah dulu lah kan ...

Lense DSLR memang aku nak sangat2. dah aim sebiji. sebabnya rasa tak puas amik gambar dengan lense basic. tang tu je .... aku nk amik gambar moon and star pun tak challenging langsung ..... duk atas bukit memang view cantik terutama malam dan pagi. tapi kalau ada lense yg sesuai baru puas hati amik gambar. yg ni akan dipertimbangkan.

HDD memang mampu sangat kalau nak beli cuma rasa macam benda ni kemahuan atau keperluan??? sebab buat masa ni HDD yg ada pun dh cukup .... cuma kalo boleh nak yg kapasiti besar sikit la. koleksi gambar semakin banyak .... saiz besar2 plak tu. so, memerlukan satu tempat khas tuk gambar aje. HDD skang mixed dengan movie, lagu dan koleksi gambar. 

Upgrade rantai emas .... yg ni memang tak rugi dan satu pelaburan yg menguntungkan. tak perlu dipertikaikan lagi ... harga emas makin naik dan kalau turun pun mcm tak turun je. setakat turun beberapa sen, xde kesan langsung. so kalau upgrade yg sedia ada, amik yg solid, memang puas hati. Sampai ke anak cucu cicit pun xkan rugi ... untung lg ada .... yg ni mmg first and foremost aku nak buat dan duk dalam minda dah lama dulu. "kalo ada duit lebih nak upgrade rantai ...". so skang ni yg buat pening tetiba je terfikirkan wishlist lain. terutama yg bawah ni .... iaitu ....

Simpan ASB ???? hurmmm .... aku bukan taknak simpan dalam ASB. tapi rasa macam kurang menguntungkan. bonus setiap tahun ciput je .... ganjaran pun x seberapa. amik masa yg lama untuk dpt untung. pulak tu bergantung pada baki yg ada dalam akaun semasa. kalau baki ada 1k, berapa sangat la bonus dapat. nak tunggu duit tu beranak cecah 5k, memang amik masa bertahun jugak. lain la kalau setiap bulan kita bank-in. duit bertambah, bonus pun bertambah juga la. memang tak rugi kalau simpan ASB cuma untung sikit je.

So now, mana satu nak kena buat dulu. mana yg lebih utama dan mustahak. mana kehendak mana keperluan. kehendak boleh jadi keperluan bila tiba masa darurat. kalau biarkan aje duit tu dalam akaun bank pun tanpa diusik, rugi juga .... ia perlu dijana dengan sebaiknya ... dengan sesuatu yg menghasilkan keuntungan pd masa depan .... aish, apa yg aku merapu ni ..... haih, ada duit susah, xde duit pun susah ... teringat cerita P.Ramlee madu 3 ... 

Kan bagus kalau ada penasihat kewangan .... nak try AKPK la .... diorg boleh tolong aku tak agak-agak ???? hurmmmmm ...

No comments:

Post a Comment