Friday, September 28, 2012

Work story

Pepagi masuk ofis, aku akan buka e-mel dulu .... seperti biasa la, inbox aku kadang ada e-mail baru, kadang xde. aku tunggu feedback dr kerja yg aku buat. tp memandangkan semalam timbul satu isu, jd hari ni mungkin isu tersebut akan dipanjangkan.

Memang dh diduga, aku terima satu e-mel dr head of ****** sebagai maklumbalas e-mail drpd ex-upm student. kiranya dia bagi respon dan idea tuk kitorg la. then dapat pulak lg e-mail drpd boss besar (Prof***) tmpt aku keje. tetiba aku dipanggil oleh boss unit plak. heheheheh aku x rasa pape pun tentang isu ni .... gementar jauh sekali .... cewaahh .. 

Boss unit panggil aku sb dia tak faham apa yg berlaku, tetiba je dpt e-mel dr prof *** ... dan rantaian e-mel yg entah mana awal dan akhir..... ahahahahhaha ..... lawak je. So aku just jawab apa yg dia tanya dan explain sedikit kat dia ... aku tak cerita the whole story ... malas, buang masa aje. boss lelaki mmg gentle, tak loghat dan cool je ... kalo bos pompuan ni, mesti akan suh aku explain dr awal sampai akhir, then br dia akan cakap aku yg salah. kalau salah kena hukum .... puiii (berdasarkan pengalaman lepas). 

My boss cakap, "ok saya akan buat apa yg boleh dan awak teruskan kerja awak. kita sesama belajar dr kesilapan". nice kan??? xde nk blame sesapa ..... salute !!

Alkisahnya, kerja aku sekarang ni, senang cerita buat survey la. aku kena kontek ex-stud, mintak dgn diorg no tel majikan. call pulak majikan tuk dapatkan e-mel mereka. once dh dapat sent e-mel. nnt tunggu la feedback dr majikan tu. mcm senang je kan??? tp sebenarnya, tidak semudah ABC .... 

Yg menjadi isunya, aku menggunakan e-mel peribadi untuk urusan rasmi. disebabkan status aku sbg temporary maka tiada la akaun e-mel rasmi. then content matter tu pulak is attachement files. ada dua attachment. singned by Prof ***** dan feedback form.. so benda ni PnC. so ada la sorg ex-stud ni quiry. reply my e-mel .... aku hantar hr 26/9 dia balas 27/9 ... said bla bla bla. aku pun print out, tunjuk pd s/u boss. she took the responsibility la kan. reply e-mel ex-stud ni ... jwb balik la kan. 

Yg bijak pandai ex-stud ni ... dia balas e-mel aku dan cc pd head of **** dan Prof ****. s/u my bos reply e-mel pd ex-stud ni, cc plak pd aku, head of ****, Prof **** dan boss. antara aku, s/u dan ex-stud ni ... dh setel la sbb s/u dh explain dan minta maaf. cuma timbul pulak isu lain ikut kefahaman masing-masing (fahaman org atasan). tapi masih bersangkut paut dgn hal keje la. 

Bg aku, aku tak salahkan sesapa, nak memandai pun tak juga. cuma berdasarkan pengalaman aku buat keje la .... org tempat aku kerja ni mungkin tak pernah berhadapan dgn situasi ni sebab diorg tak buat keje yg aku buat ni. keje yg aku buat ni ada deadline. cara yg diorg guide, banyak step nk kena buat dan lambat. ex-stud ni diorg plak satu hal la, xnk bg kerjasama. dah tu, org atasan aku plak nk benda ni cepat sbb ianya KPI diorg. so aku ni plak cuba untuk buat keje ni dengan cepat, tepat dan berkesan. lg sebulan je tuk aku siapkan. 

Satu hal lg, aku dh menjangkakan hal sebegini akan berlaku sebab buat kerja formal guna e-mel peribadi, mmg x dibuat org la kan. so patutnya bg la satu e-mel rasmi tuk kitorg ni guna. baru la nampak proper. dan satu lg, bg la satu guideline atau standard statement agar ex-stud dan majikan diorg percaya dan rasa PnC nyer. ini tak, main terjah je ... kalau majikan yg jenis x kisah xpe la. ni dh terkena dgn majikan yg fussy dan loghat ... kena lak dgn ex-stud yg cam bagus .... timbul la isu ni. dah tu bila dh melibatkan head of **** pulak, lg la buatkan isu ni jd hot hot gitu !!! 

Huuurrmmmmm, next week br boleh stat buat keje dengan guna e-mel rasmi dengan ayat yg direkacipta oleh boss, dan file attachment yg baru. aku tak mengharapkan apa-apa cuma ikut apa yg diarahkan la ... so next time kalau timbul lg isu, sekurang2nye, ada yg bertanggungjawab. dan personally, tak kira la apa pun, manusia ni tetap manusia yg pelbagai kerenah ..... baik ex-stud mahupun majikan, kalo diorg xbg kerjasama, dan benda ni plak bukan compulsory, maka concequences nye ...... sendiri mau ingat la. aku cuba buat yg terbaik tuk diri aku. but at the end of the day, yg dpt nama adalah org yg nak kejar KPI tu .... 

Kalau aku memandai ckp benda ni compulsory, agaknya apa yg jd ???? bueeheheheh 


No comments:

Post a Comment