Wednesday, May 8, 2013

Kambing oh kambing

28/04/2013 ahad

Program yang tak dirancang, dah lama nak ke pahang bawa anakanda al-qa'id tengok kambing. bapa mertua buat projek ternakan kambing di raub, so abah selalu la ulang alik ke pahang uruskan kambing. balik umah aje mesti cerita pada qa'id pasal kambing ... siap mereka panggil seekor anak kambing bersempena nama qa'id. anak kambing tu tersangat manja, mudah didekati dan suka makan kain baju sesiapa sahaja yg didekati. sebab itu la dipanggil nama kambing qa'id. aku terfikir, mcm xde kaitan langsung, apasal la x pilih nama lain, nama anak aku juga yg diletakkannya.

Selepas solat zuhur kitorg reramai menaiki hilux untuk ke kandang kambing nun jauh di atas bukit. aku dan kanda serta seorang pekerja indon duduk di belakang, memang mencabar sangat. dengan meriba qa'id, kaki menahan tangki air, abah plak bawa hilux laju aje, mcm xde org kt belakang ni yg terhuyung hayang. kanda plak dengan sebelah tangan pegang senapang, sebelah lagi pegang lutut yang belum sembuh lagi, sambil menahan sakit. nasib baik aku ni jenis yg suka adventure dan lasak yg tak keterlaluan. qa'id plak relaks aje, walaupun sebenarnya tengah tahan lapar dan mengantuk. cuaca cerah, panas dan kurang angin. masing2 bertahan.











Papa qa'id yang kepenatan, menahan lutut yang sakit serta mengantuk ... qa'id pun sama tp masih lagi mampu bertahan .... berehat sekejap dalam kandang kambing yang dalam proses pembinaan ... nak besarkan lagi kandang supaya kambing lebih selesa dan nak asingkan kambing serta kambing biri-biri.




Memang betul2 penat ... terus collapse bila sampai rumah. aku juga yg masih bertahan, sempat lagi amik gmbar. qa'id terlelap semasa dalam hilux ketika turun bukit ... badan kami memang dah busuk berbau kambing, berpeluh dan kotor serta gatal2. kalau boleh nak kejutkan dan mandikan qa'id kemudian tidurkan ... tp kanda biar qa'id tidur dulu, bangun nnt baru mandikan.

Esoknya, badan qa'id bengkak2 kecil warna merah sebab alahan pada tahi kambing, badan aku pun tumbuh juga bengkak kecil ... bengkak kecil yang sangat gatal merenyam .... mak mertua sapukan kapur pada bengkak2 di badan qa'id ... sekarang bengkak tu berparut kehitaman ... badan qa'id dh ada parut ... sedih nyeeeee !!!

Memang seronok aktiviti ni ... tp bg aku cukup sekali ... lepas ni kalau xde hal yg penting sangat takde la aku nk ke sana lagi ... qa'id plak, bila dh besar sikit, dh boleh berdikari, aku takde halangan kalau nak ikut atuk uruskan kambing !! 

No comments:

Post a Comment