Wednesday, May 8, 2013

Mulberry

Mulberry

Aku kenal pokok dan buah mulberi ni sejak berkahwin dan tinggal dengan mentua ... pernah la dengar pasal buah mulberry tapi tak pernah kenal .. so aku tak sangka yang buah adik beradik berry ni boleh hidup di malaysia yang beriklim panas dan lembap. rupanya pokok ni memang berasal dari benua asia. 

Mula-mula dapat rasa dan makan buah mulberry ni memang aku suka dan excited nk makan lagi ... tp sekarang aku dah tak hairan ... sebabnya kat rumah yg aku tinggal sekarang ni dipagari oleh pokok mulberry ... teringat kampung halaman, rumah aku dipagari pokok bunga puding ... rumah jiran lain pokok bunga pagar, ada jiran pagar rumah dengan pokok bunga raya, ada pokok bunga kertas .... senang cerita pokok bunga dijadikan pagar rumah .... memang cantik dan ceria mata memandang !!

Masalahnya kalau rumah dipagari pokok mulberry ni, kena berebut dengan beruk-beruk liar ... belum sempat tuan rumah nk makan, beruk terlebih dulu petik. itulah dia adat berkongsi tempat tinggal. tapi pokok mulberry ni senang dijaga dan senang ditanam. pokoknya rendah dan kena rajin trim dan cantas batang, baru la dia akan bertunas dan berbuah lebat. 





Sedikit info pasal pokok mulberry :

Daun - merupakan makanan ulat sutera

Batang - perlu ditrim sekerap mungkin baru la pokok dapat menghasilkan buah yang banyak. pokok mulberry hidup dengan keratan batang atau biji benih.

Buah - dimakan begitu sahaja, dibuat pie, tart, wines, kordial dan perisa teh. 

No comments:

Post a Comment