Wednesday, August 15, 2012

Nostalgia aidilfitri

Pernah satu ketika, hari pertama ramadhan aku dah pulun dengar semua lagu raya yang ada dalam youtube. dengar sampai naik bosan .... dah naik muak, aku stop ..... itu kisah 4 tahun lepas.... hingga la sekarang aku dh tak dengar lagu raya lagi. 

Tapi kali ni aku betul-betul nk dengar lagu raya puas-puas. ada la juga terdengar lagu raya dalam keta, tapi lagu raya feveret masih belum dengar lagi .... bila la agaknya leh dengar lagu sepasang kurung biru ...... boleh aje tgk kat youtube tapi malangnya kat ofis ni block youtube.... aku ada donlod lagu tu sebenarnya, tapi x jumpa katne simpan. sedih sgt !!

Zaman kanak-kanak, lagu raya ni tak penting. aku tak tahu pun ada lagu raya yg evergreen tu. dh belajar kat U br tahu ... mmg tak patut. dulu kat kampung mana ada radio dan tv bagai. aku orang susah. tv pun arwah ayah beli masa aku dah sekolah menengah. kat kampung mana la excited dengar lagu raya bagai. tapi raya tetap juga meriah.

Entah kenape aku rasa macam nak aje berpeleseran seperti zaman bujang dulu. time nak raya je luangkan masa dengan kawan-kawan shopping sekitar KL terutama jalan TAR. dah agak lama aku tak jejak kaki ke KL. meriah sangat dan terasa bahang dan semangat raya. itu zaman belajar dulu. skang ni dh zaman kerja, xde la sempat nk shopping dan jenjalan cuci mata. 

Zaman kanak-kanak plak beli kain kat pekan beberapa bulan awal, hantar umah jiran tempah jahit. bulan puasa je dh siap. kalo hantar lewat pun masih terima lagi. skang ni sume ready made. mahal lak tu, mengalahkan yg berjenama. kat dontown harga mengalahkan baju kat first lady ... sabar je la. pernah la satu ketika baju raya aku 3 pasang. time tu dh keje sendiri, dh ada duit sendiri, ikut suka aku la kan. 

Zaman kanak-kanak dulu, dapat duit raya 20 sen aje, rata-rata bg 20 sen. itu pun dh banyak. ada rumah yg kasi 50 sen atau seringgit syiling. itu dh cukup banyak dan excited  gile dh tu. baju kurung ada poket kat pinggang dah senget sebelah, berat dengan duit syiling. dulu mana ada sampul raya bagai.

Sape yg datang umah aku plak, abang aku kasi 30 sen sorang. bdk2 dtg dpt duit, makan dh tak mau. cepat aje nk blah pegi umah lain plak. senang citer raya la time nk kumpul duit. rumah yg x kenal pun dengan muka tak malu pegi beraya. dah habis satu kampung, ikut plak kawan-kawan pegi umah kawan diorg. yg bestnye, dh dpt duit tu, leh ckp kt member, aku dapat 20 sen, ko dpt berapa? padahal pegi beraya umah yg sama. balik umah duk kira duit. aku lupa, apa yg aku buat dengan duit tu sume dulu??? apa ek??? beli gula-gula rasanya.

Dah besar sikit, dh masuk sekolah tingkatan, dh tak buat perangai mcm tu lg. tapi tetap juga kumpul duit raya. perasaan pun dh lain, dh matang sikit, malu la nk pegi umah yg tak dikenali semata-mata nk duit raya. adoooiiii. aku ni kalo belum kawin lagi kompem dpt duit raya lg drpd mak  dan bapak sedara. ada la 2 ke 5 ringgit. hahahha. Ha, tahun ni kalo nk duit raya leh je, pegi beraya kat umah member ofis lama si nisa tu, kompem bapak dia kasi ... hahhahahh. tahun lepas pun dpt 10 hengget. 

Sepuluh tahun lepas, bila puasa je, abang akan berniaga di bazar ramadhan. kebetulan time tu cuti sekolah, so aku dtg KL tolong abang. dapat gak duit poket. 3 hr sebelum raya dapat gaji. pastu belah malam pegi shopping kat Bkt Jalil. esok pagi reramai pakat cuci dan kemas rumah. malam lepas buka puasa konvoi 4 5 buah keta balik kelantan. sampai masjid gua musang kul 4 pg tuk sahur. makanan mmg dh tapau. lepas subuh gerak balik. sekitar tghr br smpi kg. ada la beberapa tahun kitorg mcm ni ... last abang aku niaga tahun 2007 kalau tak silap. pastu dh xde lg dah. time ni la perasaan balik kampung tu betul-betul nostalgia. meredah jem sepanjang perjalanan. bila selamat sampai kg, terasa nikmatnya. bila ingat balik, rindunya momen ni. jem, perjalanan yg lama, konvoi yg buatkan momen jd sgt berharga.  

Dan satu perkara yang buatkan ramadhan dan hari raya sungguh bermakna bg aku adalah sewaktu arwah ayah masih ada. itulah segala-galanya dan terpenting dalam hidup. sebab arwah ayah yang menyetukan seluruh keluarga. arwah mak meninggal sewaktu aku masih kecil. bayangkan salah seorang abang aku kahwin dengan org perak tapi menetap di KL. setiap tahun sejak dr mereka kahwin, akan balik beraya di kelantan. wajid dan prioriti. hari raya keempat atau kelima br kakak ipar beraya dengan family dia di cheras. sampai macam tu sekali. tapi bila arwah dh takde, kami masih berkumpul tapi tidak la seperti dahulu lg. 

Raya dan ramadhan bermakna bila org yg tersayang ada bersama meraikan kegembiraan. bila mereka dh tiada, hanya kenangan bermain di minda. arwah ayah pergi meninggalkan kami seminggu sebelum raya. hingga kini raya aku hambar. sewaktu arwah ada, semua adik beradik akan berkumpul dan masa ni la kami boleh mengeratkan lagi silaturahim adik beradik. setahun sekali. sebab masing-masing berjauhan. memang aku rindukan saat tersebut.

Sekarang aku pun dah bersuami, aku tak sempat rasa bagaimana beraya bersama arwah dan juga suami together gether.  hanya aku, adik beradik yg lain sempat. maklum lah aku yg bongsu, jodoh pulak lambat, so nasib aku la. apapun, sekarang prioriti pada keluarga suami. kehidupan perlu diteruskan dan aku takkan lupa pada yg telah tiada. al-fatihah pada arwah ayah, arwah mak, arwah abang, arwah anak sedara, arwah abang tiri dan muslimin muslimat yg telah pergi mengadap ilahi. Tahun ni InsyaAllah aku balik beraya di Kampung. 

No comments:

Post a Comment