Monday, August 13, 2012

Puasa oh Puasa

Alkisah sepanjang ramadhan tahun ni .... huhuhuhu

Memang berbeza dengan tahun lepas dan lepas dan lepas lepas ..... tapi semua tu menjadi kenangan manis dan pahit yang terpahat buat selama-lamanya.

Sepanjang ramadhan ni hanya berbuka ala kadar sahaja di rumah. mother-in-law yang masak dan aku hanya membantu apa yang patut. so apa yang mereka makan, itu la juga yang aku makan. kadang-kadang tu teringin juga nak makan makanan feveret aku seperti nasi kerabu, nasi dagang, akok, tepung pelita, cendol, nekbak, jala mas dan kuih-muih kelantan yang lain. almaklumlah, duduk ngan family mentua ni, kena la ikut cara diorang. lagipun mana nak cari semua makanan yg aku suka tu. hanya ada kat kelantan aje la. kat sini ada juga tapi x sesedap mana pun.

Setakat ni ada juga la berbuka di luar. Kali pertama (3 Ogos 2012) berbuka di luar, di Restoran Red Wok Bandar Baru Bangi. Berbuka dengan kawan-kawan kanda Ex-EMF. Makan kat restoran ni ok aje. boleh masuk tekak lagi la. takde la sedap sangat pun. konsep BBQ Steamboat ... layan diri. so steamboat faham-faham aje la, seafood dan ada juga chicken, beef dan lamb. Food station jauh, dah tu ada satu je foodstation, orang plak ramai dan berebut-rebut. Selepas makan kat sini, aku sakit perut dan cirit-birit seminggu lamanya. 

Kali kedua (8 Ogos 2012), makan di Restoran Al-Sinni Sungai Merab. Dekat aje dengan rumah. Kat sini pun konsep sama juga, BBQ Steamboat. Restoran ni baru dibuka tahun ni, setiap hari lalu depan rest ni, mmg xde org. dia buka petang sampai malam. sunyi sangat, senang citer, leh bankrup la bisnes macam ni. tapi bila pegi berbuka, sungguh tak sangka, orang penuh dan full house. makanan dia boleh tahan sikit dr Rest Red Wok. bihun goreng singapore ada la rasa garam dan gula. kalau nk dibandingkan dengan nasi goreng kicap kat Rest Red Wok yg tawar dan hambar tu. Steamboat dia ada pilihan kuah. kitorang dh campur macam2 dah. dan yg paling aku suka beef, lamb dan chicken BBQ memang sedap. banyak aku makan lamb malam tu. Kali ni makan dengan kawan kanda Ex-EMF dan staff Suria Rahmat.

Kali ketiga (11 Ogos 2012), makan di Restoran Warung Dusun, Bandar Baru Bangi. Pada pendapat aku, tempat ni paling best. makanan dia memang sedap. makan hidang bukannya buffet. so tak perlu berebut-rebut dan bersesak-sesak. selesa la sikit bagi aku yag ada anak kecil. lauk plak banyak. terima kasih la pada yg order lauk tu. memang superb. siap boleh ratah lagi lepas makan berbuka. menu simple aje, ikan goreng sweet sour, ikan masak stim, sayur kailan ikan masin, tomyam, ayam goreng, paprik udang, sup tulang dan air sirap dan laici. yang simpel ni la yg sedap, mengenyangkan dan puas hati. hingga sekarang ni pun masih lagi terbayang makanan hari tu.

Aku tak sempat nak snap picture sebab sibuk dengan baby, mana nak makan, nak tangkap gambar lagi. sudahnya, muka aku ni masuk dlm kamera hp sesapa yg sudi je. tak kisah sgt la tentang gambar tu. 

Aku terkilan sebab miss majlis berbuka puasa kat umah. menu kambing bakar dan nasi ayam yg tak patut dilepaskan. tapi sebab terpaksa penuhi jemputan berbuka di luar, maka tak dapat la makan kambing bakar. melepasss. balik umah, sume makanan habisssss. cis !!

ok la, 16 hb ni satu lagi majlis berbuka puasa. nnt update kemudian !!


No comments:

Post a Comment