Monday, October 1, 2012

Bajet oh bajet ... heheh

Assalamualaikum wbt

Hari ni 1/10/12 isnin masih ramai lagi bercakap tentang bajet 2013. maklumlah br beberapa hr selepas pembentangan kan. macam2 perbincangan timbul, semuanya berkaitan dengan bajet. aku pun terpanggil juga utk sentuh tntg bajet. kalo aku keje gomen mungkin ada la jugak tempiasnya. tp skang ni duk diam-diam aje la. kalau dapat, alhamdulillah. kalao x dpt, faham2 sendiri la kan. hehehehhe

Dalam banyak2 point bajet tu, tertarik juga dengan BR1M 2.0, rasanya aku layak untuk mintak. BR1M 1.0 dulu tak layak sebab pendapatan isi rumah melebihi 3k. skang ni aku dh x keje, hanya suami aje yg keje, so rasanya layak tuk mintak. nnt akan aku usahakan BR1M 2.0 tu. Rm500 org nk kasi, so amik je la peluang yg ada. bersyukur la dgn apa yg ada.

Sebenarnya aku sedih juga sebab bonus awal tahun ritu aku tak layak dapat rupanya. br sekejap td aku call org berkenaan, dan bertanyakan tntg hal ni .... sebenarnya benda ni dh lama tapi disebab kan hal tertentu ia jd tertangguh. tp syukur alhamdulillah la, ada rezeki lebih hasil drpd ganjaran kontrak tempat keje lama dan juga bayaran wang gantian cuti rehat. so aku anggap itu adalah hadiah hari jadi aku hujung tahun nnt. selebihnya boleh la aku kongsi dengan anakanda al-qa'id. 

Bila dh ada duit sikit, aku ada la juga nak belanjakan utk diri sendiri. bertahun tahan diri dr soping brg2 kehendak, tetiba brg kehendak tu dh jd brg keperluan. setahun lepas, aku preggy, memang banyak baju tak boleh pakai, yg kecik dh jd besar, yg besar sume dh longgar. so tiba masanya untuk buang dan pilih yg mana boleh pakai. baju kurung moden dan baju kebaya sume dh boleh pakai balik semula, alhamdulillah. tak perlu keluarkan modal tuk buat baju br. so just gantikan pakaian yg dh loose aje la. hehehhheh ...

Minggu lepas dpt gaji, so aku spent sikit tuk beli brg keperluan. Kakak satu ofis bawa aku pegi ke jualan car boot sale di UPM. nama je car boot tapi jual bawah khemah mcm pasar tani tu je. huhuhuhu .... tapi brg2 gila murah. aku mcm shock dan jakun sekejap. tudung bawal yg macam2 corak tu diorg jual rm5 sehelai. kat tempat lain rm10 above. 

Kalao dh jualan mcm tu kebanyakannya pakaian, tudung dan brg2 untuk org perempuan la. yg datang pun memang kaum hawa je. sama mcm gomen jugak la, kalo hr gaji mesti ada jualan kat ofis masing2, harga lebih kurang je. tp jualan car boot sale ni mmg murah utk item2 tertentu aje la. banyak juga brg yg aku borong sebenarnya .... huhuhuhu ....

Sejak jd ibu ni, apa shj yg dibuat mesti teringat pada anak. so ada la juga buah tangan untuk anak tercinta. untuk suami???? ekekekekek .... 

Aku dh decide benda apa tuk bday aku nnt .... huhuhu ... semoga lepas ni aku tak menyesal setelah spend some money tuk beli benda alah tu .... insyaAllah !


No comments:

Post a Comment