Wednesday, October 23, 2013

Aidiladha 2013

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 
15 OKT 2013 bersamaan 10 ZULHIJJAH 1434H

Alhamdulillah syukur pada ilahi kerana berpeluang menyambut hari raya haji bersama keluarga dan umat islam seluruh dunia.

Seperti biasa aku akan make sure persiapan raya tuk keluarga kecil tersedia. pagi raya selesai solat sunat, lebih kurang jam 10 pagi aku gerak ke rumah abang di Putrajaya. Aku dengan anakanda al-qa'id aje pergi ke rumah abg kila, kanda pulak kena tolong orang kampung uruskan majlis qurban di masjid.

Sampai umah abg kila, kakak aku kak na dah sampai. so kami semua beraya bersama. happy sangat sebab raya aidilfitri yg lepas kami semua tak berpeluang sambut bersama. lama juga aku lepak dan borak2 di rumah abang kila, lama kot tak jumpa diorang. almaklumlah kakak ipar kak ti kerja di johor, abang kila pulak selalu travel ... memang susah kami nak berjumpa apatah lagi berkumpul sekeluarga.

tengahari aku balik rumah, kanda pun dah balik. all the way pergi dan balik tadi jalan putrajaya memang lengang. aku no idea mana semua orang, balik kampung mungkin, atau masih lagi di masjid tuk ibadah qurban. lepas zohor kami gerak ke shah alam, ke rumah abang aku lagi sorang. abang pawi ada buat majlis akikah anak bongsunye sufian hadi. 

alhamdulillah kami sekeluarga dapat berkumpul ramai-ramai ... walaupun tak dapat duduk dan makan bersama, tapi dapat jumpa, salam dan bertegur sapa pun dah kira ok. aku ralat sebab tak sempat langsung nak snap gambar .... rugi sangat sebab bukan senang kami semua berkumpul mcm ni ... entah bila plak lagi kitorang dapat berkumpul. duh !!

lepas asar baru kami gerak balik ... nak balik tu abang aku yang lebih tua sampai bersama family dia. abg abi sampai, aku salam and gerak balik. dia sampai lambat kot, so kitorang dah stay lama, terpaksa undur diri dulu lah. lagi pun rumah dia dekat BBB je, anytime aku boleh pergi sebab dekat. belah malam pulak kami ke rumah nenek kanda. 

Kawan-kawan opis duk tanya aku, betul ke sambutan raya haji di kelantan meriah berbanding negeri lain. hurrmmm aku sendiri tak tahu, jadi aku tak tahu nak jawab camana. bagi aku sama je. memang banyak nostalgia sambutan raya haji di kelantan, yang buat aku rasa syahdu setiap kali raya. masa arwah ayah masih ada, memang daging korban ada je dihantar ke rumah oleh orang kampung. daging2 tu sume disimpan dalam besen, daging qurban tu tak basuh pun, terus je letak dalam besen kemudian tabur dengan garam. kalau ada lagi org kasi masukkan aje, then tabur garam lagi. almaklumlah rumah waktu tu takde peti ais. so itulah caranya menyimpan daging qurban.

walaupun menyimpan daging dengan cara tu menghasilkan bau, tapi sebenarnya bau itu la yang memberi aroma pada daging tu. membuatkan masakan daging menjadi lebih umppph, dan bau itu la yang aku rindu dan buat aku teringat2 akan suasana raya qurban. masakan yang paling aku suka dengan daging qurban ialah singgang, rebus cicah air asam, goreng kunyit dan bakar. tak perlu hidangan kuzi atau kerutub, cukup singgang daging, budu dan ulam. fuh terangkat. hari-hari makan pun tak jemu. serously !! mak aiiii betapa nostalgianyer zaman itu dan aku rindu, sebak dan sayu bila ingat balik kenangan itu. 

sekarang aku tak tahu apa menu tuk masak daging qurban, rasa daging pun tak sama mcm yg simpan dalam besen tu, aduhaiiii rasa nak putar balik waktu ... walau apa pun berlaku, kenangan lama tetap terpahat di sanubari sampai bila-bila !!

No comments:

Post a Comment