Thursday, October 31, 2013

Mission in action

Hari ni genap 5 hari misi makan untuk sihat. Setiap pagi aku ambil bijirin sarapan dengan susu, tengahari aku kunyah bijirin tu tanpa susu, then banyakkan minum air suam, balik rumah baru ambil nasi.  Aku tanamkan dalam kepala, no more nasi lemak, nasi goreng atau mee/bihun/kue teow goreng, kalau lapar, kunyah aje bijirin yang ada, tengahari jangan fikir pasal makan, kalau member ajak keluar, bagi alasan kenyang, dan kontrol selera makan. ehehhehe berjaya bertahan selama 5 hari. satu percubaan yang bagus!!

Sejak aku mula bekerja di UPM ni setahun lepas, berat badan naik mendadak. Apa tidaknya, makan pagi mesti nasi lemak atau nasi/mee/bihun/kue teow goreng, duduk je dalam air-cond ngadap PC. Tengahari keluar makan, mesti makan heavy, siap boleh tapau makanan bergoreng bagai, masuk opis duduk terperap dalam air-cond lagi, mulut tak henti mengunyah. Balik rumah tolong ibu masak, terliur dengan masakan ibu, aku makan lagi, makan sekitar jam 8 mlm, jam 10 mlm dah masuk tidur. Betapa rutin harian aku yang sungguh tidak elok untuk diamalkan. Lama-kelamaan aku boleh dapat penyakit.

Aku memang perasan berat makin naik, tapi awal-awal dulu tak kisah sangat sebab aku kena makan supaya dapat hasilkan susu untuk anakanda. Ada juga alasan untuk makan banyak. ahahahhaha !! Tapi lama kelamaan anak semakin besar, semakin kurang menyusu, tapi aku masih lagi kuat makan, dah jadi habit kan, susah nak hentikan. Sehari mesti tiga kali nasi. memang dasyat sungguh. even puasa hari tu, aku dah start cuba kurangkan makan, time raya pun aku berjaya kontrol dengan berpuasa sunat dan puasa ganti. tapi aku start makan balik sebaik habis bulan syawal.

Sekarang ni dah masanya untuk aku amalkan gaya pemakanan sihat, diet seimbang, bukan tujuan untuk kurus tapi untuk mencegah dari dapat penyakit obesiti dan juga diabetes. Lebih-lebih lagi aku dalam proses persediaan untuk mengandung. Aku kena kekalkan berat badan ideal dengan diet seimbang tanpa pengambilan apa-apa ubat kurus. kalau berat badan turun dan aku nampak kurus tu kira bonus la kan!!

Satu lagi diet takkan berkesan kalau tak bersenam. so aku dengan gigihnya buat tali skipping menggunakan getah ikat. bila dah buat, malas pulak nak bersenam. aku ni jenis yang teringin nak buat itu ini, tapi nak mulakan itu ini tu memang la payah. bila sekali aku dah start, aku risau ianya akan sekerat jalan. itu la masalahnya dengan diri aku ni. senang cerita, xde disiplin. hurrmmmm !!

Apapun percubaan seminggu makan untuk sihat dah berjaya, so aku akan teruskan misi sehingga aku betul-betul yakin akan beroleh hasilnya. Good luck hasni!!





No comments:

Post a Comment