Monday, August 25, 2014

Laksam Kuah Lemak

Teringin sangat nak makan laksam, dan dah lama teringin nak buat sendiri. Makan laksam yang dibeli di pasar malam, pasar ramadhan dan kedai-kedai makan tak menepati selera. Almaklumlah mereka buat laksam nak jual dan nak untung. Asal ada rasa dah kira boleh dijual. Bila buat sendiri ni lagi puas hati dan boleh makan sepuas-puasnya. 




Laksam yang menepati citarasa aku ialah kuah lemaknya yang pekat, berlemak, creamy dan rasa ikan yang manis. Ada cara macamana nak hasilkan kuah lemak yang sedap. Teringat masa bulan ramadhan ritu, terliur tengok laksam kat bazar, beli satu bungkus. Lepas makan badan aku gatal-gatal. Tapi aku tak mengesyaki apa-apa. Esoknya lagi sekali aku beli,dan sekali lagi badan aku gatal-gatal alergik. Sahlah memang puncanya dari kuah lemak laksam. 

Aku ni bukan jenis yang alergik. bila tetiba jadi alergik, mesti la rasa pelik, gusar dan takut. Entah apa yang mereka letak dalam kuah lemak tu agaknya. Sewaktu makan takde rasa pelik pada kuahnya. Sekarang ni dah serik dah nak beli laksam kat memana gerai area Mersing ni. Baik buat sendiri. 

No comments:

Post a Comment