Tuesday, August 26, 2014

Sambal Sotong

Disebabkan anakanda Al-Qa'id suka sangat makan sotong dan udang, papanya pun belila stok sotong dan udang bebanyak. Sotong dan udang fresh yang baru naik dari bot nelayan.  Fulamak, rasa dia memang sedap, manis, juicy dan rangup. Selalunya aku masak goreng kunyit atau tom yam untuk anakanda makan. Kalau sambal bercili macam ni, qa'id tak makan sangat sebab pedas. Makan tiga empat ketul, cukup la.



Kanda suka sotong goreng tepung, aku buat banyak kali tapi tak pernah menjadi. Frust betul. Macam-macam resepi dah aku cuba. Even beli tepung goreng pun sama, tak menjadi juga. So terpaksa la makan kat kedai kalau teringin sangat. 

Sotong goreng tepung yang paling sedap pernah aku makan ialah kat Restoan Ana Ikan Bakar Petai, Tanjung Lumpur, Kuantan. Sotong dia segar dan besar, memang menepati citarasa aku. Harga mahal tapi berbaloi. 

No comments:

Post a Comment