Monday, October 8, 2012

Granny the making ...





Baru hari ni aku tersedar yg aku dh jadi nenek di usia yg masih muda ..... kalau ikut tahun aku dh 29 tahun. kalau kira bulan, 15 dis ni br 29 tahun .... kiranya aku masih 28 tahun lg la skang ni .... ahahhahhaha boleh kan !!! 

Aku br dapat tahu yg my nephew br sahaja dapat anak hasil perkahwinanya tahun lepas.  through his sister's fb a.k.a my niece. alhamdulillah .... tahniah mak dek ucapkan. semoga semuanya selamat. disebabkan my nephew tu dah ada baby so secara automatiknya, aku naik pangkat la .... ahahhaha .... biologically .... thanks anyway bagi makdek pangkat granny .... terbangga ........... ahahhaha ... nk harapkan pangkat dalam kerjaya, memang tak la kan ... keje tetap pun takde....

Tak tahu la nak ekpresikan camana ... opkos la aku happy dapat cucu saudara tapi bila tersedar yg aku dh jadi granny .... speechless kejap .... ngeeeeee hehehh ... camana tu??? baru je jadi ibu ... tengah struggle jadi ibu, skang dapat jadi nenek lak ... ahaiiii

Masa my nephew kahwin last year, aku tak dapat balik sebab tengah sarat preggy. masa tu raya puasa tahun lepas. raya tahun ni yg br je lepas beberapa bulan, x jumpa juga ... tak tahu kenapa x jumpa .... boleh kan !! sebelum tu memang dh agak lama sangat tak jumpa dia, bertahun jugak .... nama dia syamsuri tapi panggil ijat. umur dia lebih tua dari aku sebenarnya .... oooops ... br terperasan la pulak ... hehehhheh anak sedara lebih tua dr mak sedara ... camana tu???? hebat kan !!! nasib baik mak sedara kawin dulu .... dan dah ada anak ... selamaaaatt !!

Nama cucu aku ni .... erk ... janggal nye rasa ... hish ....  ANIQ QIE AISY ...  cantik namanya ... apa agaknya maksud nama tu yer ... nnt la aku tanya bapak dia ... details aku update kendian ..

ANNOUNCEMENT .... i am a GRANNY ..... my new status !!! 

Alang-alang buat announcement pasal status aku yg dh jd nenek ni, meh aku gtahu tentang family aku .. org selalu tanya aku pasal adik beradik, dan aku kadang tu xleh nk jawab on the spot, aku kena termenung dulu then baru jawab ... termenung sebab duk kira adik beradik ada berapa orang. boleh kan !! sabar je la. so ni aku nk ingatkan diri sendiri jugak la tentang family aku .... 

Arwah ayah ada 3 orang isteri. maknanya arwah kawin 3 kali. isteri pertama aku tak tahu sangat detail tentang dia. yg aku tahu anak hasil perkahwinan pertama dapat seorang. perempuan. nama dia hasnah. orangnya masih ada lagi. aku dengan dia kira adik beradik sebapa. masih adik beradik sedarah la kan. kakak aku ni takde anak. walaupun dah berkahwin sebanyak 3 kali tapi rezekinya untuk mendapatkan anak ditakdirkan tiada.  anak buah semua panggil mak long.

then arwah ayah berkahwin pula dengan arwah ibu aku. arwah ibu meninggal semasa aku masih kecil. menurut kakak, waktu tu aku berumur 6 tahun. hasil perkahwinan dengan arwah ibu, dapat 9 orang anak termasuk aku. 

Anak pertama adalah lelaki. ditakdirkan anak ini meninggal semasa masih kecil lg. then lahir  anak lelaki kedua. nama dia kiyasae. anak buah panggil pak ngah. aku panggil dia abg ayub. abg ayub berkahwin dengan isterinya (mak ngah) yg aku panggil kak mi. dapat 4 org anak, 3 lelaki dan 1 perempuan. anak ikut turutan syamsuri (ijat), umi afiza, syafiq,  mat yi (aku lupa nama dia). syamsuri atau ijat dah kahwin last year dan baru je dapat anak last week. dia la yg bagi aku pangkat granny. huhuhu

Then lahir seorang anak lelaki ketiga. namanya khalatul al-anuar. ditakdirkan arwah abang aku yg ni meninggal semasa aku masih kecil lgi. arwah berkahwin (kak ijah) dan mendapat 3 anak. semua lelaki. yg sulung sebaya dengan aku dan beliau juga telah meninggal dunia 2 tahun lepas. lagi 2 orang tu aku tak tahu sangat perkembangan mereka.

Anak keempat juga lelaki, namanya habibullah. aku panggilnya abg abi. abg aku ni pernah berkahwin 2 kali. perkahwinan pertama (kak mila) dapat seorang anak perempuan. perkahwinan kedua  kiranya isteri (kak ayu) yg sekarang ni, dapat 4 orang anak. 3 lelaki 1 org perempuan.

Anak kelima juga lelaki, namanya safawi (abg pawi). hasil perkahwinanya dengan kak tina, dapat 6 orang anak, 4 perempuan dan 2 lelaki. ikut turutan dr yg sulung arisya sofea, alya shuhada, aisya syamila, bulya hakimi, naufal amani dan ainatul sakinah. 

Then yang keenam lelaki juga. namanya zakila (abg kila), berkahwin dengan kak ti dan mendapat 4 orang anak. 3 lelaki dan 1 perempuan. nisa' farha, mustakim, al-muktafi dan al-muthaqif.

Anak yg ketujuh perempuan. namanya nazira yg aku panggil kak na. kakak aku ni berkahwin dengan suaminya yg aku panggil miq. dapat  3 anak, 2 perempuan dan seorang lelaki. sekarang kakak aku tengah preggy tuk anak yg keempat. nama anak ikut turutan imtiyaz, insyirah, adam irsyad dan yg keempat ni belum tahu lagi ... heheh

Seterusnya anak yg kelapan lelaki. namanya lukman aku panggi keme. keme kahwin dengan kak su dan dapat 4 org anak 3 perempuan seorang lelaki. Nik nurul syuhada, nik nurul nabila, nik nurul izzati dan iqbal.

Akhirnya yg kesembilan iaitu aku yg diberi nama siti hasni. berkahwin dengan muhammad habibullah tahun lepas 2011 dan dikurniakan seorang putera diberi nama muhammad al-qa'id ha'il.   

Itu secara detail dan sekiranya bertanya tentang adik beradik aku hanya maklumkan 8 orang sahaja. kiranya xde la nk cerita tentang arwah abg aku yg dh meninggal. malas nk cerita panjang2  even pada family-in-law, dirog tak tahu pun secara mendalam tentang family aku. yg diorg tahu parents aku dah meninggal dan  my siblings ada 8. semua adik beradik aku buat macam tu. aku tiru diorg la ni .... 

Sewaktu aku darjah berapa ntah, arwah ayah kahwin dengan ibu tiri aku sekarang ni. mereka tidak dikurniakan anak dan my stepmother ada anak seramai lebih kurang 9 orang jugak la. tapi sebenarnya lebih dr 9. sebab ada yg meninggal juga. 

So itu la sedikit sebanyak tentang family aku. so aku ada lebih kurang  28 orang anak saudara, tak termasuk yg telah meninggal dan juga yg belum lahir serta seorang cucu saudara. huhuhu 

No comments:

Post a Comment